Mobilszolgáltatók és szolgáltatás típusok

Magyarországon 1990-ben jelent meg az analóg mobiltelefon rendszer, melyet 1993-ban a digitális hálózatot használó GSM-rendszerek kiépítése követett. Ezek a rendszerek még csak hangalapú szolgáltatást nyújtottak, de hamarosan megjelentek a mobiladat-kommunikációs rendszerek is. A GSM hálózat lassú adatkommunikációját manapság egyre inkább felváltja a gyorsabb GPRS, EDGE és LTE szabványú adatátvitel.

Hazai kínálat

Fiatal nő telefonál: egy átlagos hívás 2 és 3 perc között mozog

Magyarországon három nagy mobilszolgáltató működik, és mint a híradásokból kiderült, a tervek ellenére ez várhatóan így is marad egy darabig. A T-Mobile, a Telenor és a Vodafone rendelkezik saját hálózattal.

A három nagy mellett virtuális mobilszolgáltatók, valamint márkás szolgáltatások érhetők még el. Előbbi kategóriának még csak egy képviselője van itthon, a Tesco Mobile a Vodafone-tól bérelt hálózatot. Az utóbbiból nagyobb a választék: talán a legismertebb és legerősebb a Telenor önálló márkája, a djuice, de a Lidlnek, a Magyar Postának és a Red Bullnak is van márkázott szolgáltatása. Az alapvető különbség, hogy a márkázott szolgáltatásnál továbbra is a hálózatot szolgáltatóval szerződik az ügyfél, a virtuális szolgáltató viszont már független ilyen szempontból, és nála kell aláírni.

Melyiket válasszam: feltöltőkártyás vagy előfizetéses?

A mobiltelefonhoz vásárolhatunk előfizetéses vagy feltöltő kártyás csomagot. Nem vitatéma, hogy melyik jobb, és melyik rosszabb – ezt elsődlegesen az dönti el, hogy mire van szükséged!

SIM-kártya behelyezése a mobiltelefonba

Az előfizetéses tarifák esetében havonta kell fizetned a telefonszámlát, a szolgáltató elektronikus vagy sárgacsekkes formában küldi ki, hogy mennyivel tartozol. Az előfizetés nem csak lenyomja a készülék vételárát, de bizonyos szempontból kényelmesebb is a használata, jóllehet, ha fecsegős kedvünkben vagyunk, kikerekedhet a szemünk a hónapvégi számlán. Az előfizetéssel járó kedvezményekért cserébe a szolgáltatók hűségidőre kötelezik a felhasználókat, amelynek lejártáig nem mondható le a díjcsomag.

A feltöltőkártyás csomag használata bizonyos értelemben egyszerűbb, hiszen nem igényel elkötelezettséget. Ha lebeszéltük a kártyán található összeget, újra fel kell töltenünk. Ez a modell lényegesen kiszámíthatóbb, persze ha sokat beszélünk, az állandó feltöltés – még internetes úton is – kényelmetlen lehet.